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講師紹介

Kai Issey

ステラ・アドラー・ジャパン講師

I grew up as an outsider. Often, in between cultures and countries. I was never fully accepted into any one culture, so I felt like I did not belong anywhere. It still happens to this day: “you are not Japanese enough” or “you are not gaijin enough”.

But studying to being an actor has helped me overcome that insecurity of not belonging anywhere, and has helped me realize it as a strength. I had to become stronger. Understanding why certain people behaved the way they did has helped me be more at ease instead of just feeling like a victim. The study of the human condition has helped me feel more confident with myself.

It does not matter what your background is because you are all welcome, you are all important, and you are all needed. Everything becomes just a bit more entertaining when the actor becomes not just a messenger of a deeper message but the representation of it. But you have to work hard for that. You have to earn it.

Sadly, in this world today, many see actors as just entertainers, or that it is easy, and that may be true on one hand, but on the other, at the core of all actors should be a burning desire to want to tell a story. And I believe that only when you tap into that desire are you able to realize your responsibilities in telling a message through your characters, through your performance, and through the overall production. For me, it is that “responsibility” that often humbles me and allows me to begin the process.

You study the text over and over again, questioning everything, and justifying all actions. Understanding the message means getting a better understanding of societies, cultures, people and the way in which our world functions or most of the time does not function. I think it is only then you finally earn yourself the right to call yourself an actor. You elevate yourself from just being able to entertain, to becoming an artist, and you have a place where you belong, a place you have made for yourself.

私はどこに行っても「よそ者」として育ちました。多くの場合、文化や社会の狭間で。どこに行っても完全に受け入れられることはなく、いつからか私は、どこにも属していないのだ、と感じるようになっていました。今でも言われます、「あなたは純粋な日本人ではない」あるいは「あなたは純粋な外人ではない」。

しかし、俳優としての学びが、どこにも属さないという不安を克服し、むしろそれが強みなのだということを気づかせてくれたのです。俳優として成長するために、「なぜ人はこのように考えるのか」、「なぜこのように行動するのか」について理解できるようになり、次第に自分が犠牲者なのだという感覚は消え、ついに私の心は救われました。人間への理解が、私に自信を与えてくれたのです。

あなたのすべては歓迎され、あなたのすべては重要であり、あなたのすべては必要とされています。経歴は関係ありません。そして俳優としての喜びは、より深いメッセージを伝えるだけではなく、それを代弁できるということです。しかしそのためには一生懸命努力し、それに値する存在にならなければなりません。

残念なことに今の世の中では多くの人が、俳優は単なるタレントであり、俳優であることは簡単なことだと考えています。それは一方では真実かもしれませんが、本来すべての俳優の核心にあるべきものは、メッセージを伝えたいと強く願う情熱なのだと思います。その情熱こそが、与えられた役、自分自身のパフォーマンス、あるいはプロダクション全体を通して、俳優としての使命を全うしてくれるのです。私はその使命を感じるたびに謙虚さを取り戻し、俳優のプロセスを楽しめるようになりました。

メッセージを理解するためには、何度も何度も台本を研究し、すべてに疑問を投げかけ、すべての行動を正当化しなければなりません。メッセージを理解するということは、社会、文化、人々、そして私たちの世界が機能するしくみ、あるいはほとんどの場合機能しないしくみについて、より深く理解することを意味します。それができた時ついに、あなたは自分自身が俳優であることを自覚するのだと思います。

誰かをただ楽しませるだけのあなたから、芸術家としてのあなたに自分自身を高めることで、あなたが存在する世界を知り、そこであなた自身が創造する世界を手に入れてください。